Amerikai sztárdíva királynői szerepben – Joyce DiDonato és a Complesso Barocco a Müpában

Napjaink egyik legkeresettebb mezzoszopránja, Joyce DiDonato popénekesnek készült, később nadrágszerepekkel, majd kortárs operával folytatta, és kitartó munkával, „királynőként” jutott el a világ legrangosabb színpadaira.

Az énekesnő tematikus műsorral érkezik a Művészetek Palotájába november 9-én. A közel egy évszázadot átfogó, Királynők – drámák című programja a barokk operatörténet hihetetlenül izgalmas és változatos korszakát mutatja be, Monteverditől Hasséig, Cestitől Händelig és Portáig. Az amerikai énekesnőt különleges estjén a Complesso Barocco együttese kíséri, Alan Curtis vezetésével.

Joyce DiDonato - Fotó: Sheila Rock

Joyce DiDonato – Fotó: Sheila Rock

Joyce DiDonato hétgyermekes ír-amerikai gyökerű család második legifjabb sarjaként született egy kansasi faluban. Fiatalkorában popénekesi álmokat dédelgetett, és musicalszerepekben képzelte el legszívesebben magát. 1988-ben egyetemi tanulmányokba fogott, és művészi ambícióit látszólag feladva tanári diplomát szerzett, nem sokkal később azonban felvételt nyert a Santa Fe Opera kiemelt tehetségekkel foglalkozó programjába, és első szerepeit a Figaro házasságában, Richard Strauss Saloméjában és Kálmán Imre Marica grófnőjében kapta. Santa Féből egyenes út vezetett a Houstoni Opera társulatához, majd pedig San Franciscóba, ám ezidőtájt még mindig csak kisebb feladatokat kapott. Későbbi kiugró sikereinek akkor még semmi nyoma nem volt, az áttörést pedig éppen egy kakukktojás, a Houstoni Opera 1998/99-es évadában játszott kortárs színpadi mű főszerepe jelentette: Tod Machover Feltámadás című, Tolsztoj művén alapuló operáját azóta is DiDonato „darabjaként” emlegetik.

Didonato karrierje nagy lendületet vett, és a milánói Scalába, később Houstonba hívták. 2000-ben neki adományozták a rangos ARIA-díjat is, melynek hírére az énekesnő sorra hódította meg a világ legnevesebb operaszínpadait, és a kezdeti nadrágszerepeket és bel canto feladatokat felváltotta egy jóval sokszínűbb repertoár. Az énekesnőnek eddig harmincnál több operaszerepe volt, legtöbbször Mozartot, Rossinit és Händelt énekelt, emellett négy kortárs operában is játszott. Az estéről estére telt házas nézőteret vonzó DiDonato ma már megengedheti magának, hogy a kemény munka mellett ismét álmodozzon egy kicsit, és ráadásként kedvenc gyerekkori musicalslágereit énekelje.

Nemrég jelent meg Händel Alcina című operájának felvétele, amelyben DiDonato briliáns módon kelti életre a szerző egyik legösszetettebb női szerepét. Drama Queens című lemeze pedig világszerte nagy sikert aratott, ezt fogja bemutatni a Művészetek Palotájában is. Az egymással viaskodó asszonyok, hatalomféltő királynők bőrébe bújva DiDonato a barokk korszak legjellegzetesebb operaszerepeit játssza el. „A mi királynőink – véli a zenetudós-karmester Alan Curtis, a Complesso Barocco vezetője – igencsak tarka társaságot alkotnak, de ez volt a célunk. Az extrém színpadi helyzetek lehetőséget adtak arra, hogy a lehető legváltozatosabb stílusú zenéket kombináljuk egymással. A válogatás olyan érzelmi állapotokat mutat meg, melyekkel a hétköznapokban soha nem találkozhatunk.” Tegyük hozzá, DiDonato szerint a fenséges asszonyoknak nincs semmi takargatnivalójuk, és soha nem kérnek elnézést senkitől. Minderről november 9-én a Művészetek Palotájában is megbizonyosodhatunk.

Joyce DiDonato és a Complesso Barocco
Királynők – drámák
Időpont: 2013. november 9. 19:30
Helyszín: Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

További információ:
http://mupa.hu/program/joyce-didonato-es-a-complesso-barocco-2013-11-09_19-30-bbnh

Forrás: Művészetek Palotája