David Cerny-kiállítással nyílt meg a Műcsarnok új kiállítóhelye

David Cerny, a gyakran élénk vitákat kiváltó cseh képzőművész alkotásaival nyílt meg a Műcsarnok M0 elnevezésű projektgalériája; a Létezés című kiállítás csütörtöktől látható az épület főbejárata melletti díszteremben.

„A Műcsarnok épületében már létezik egy projektgaléria, a mélyföldszinten található Mélycsarnok, de ott a hely jellegéből adódóan elsősorban új művészeti médiumokban létrejött alkotásokat mutatunk be” – mondta el az MTI-nek csütörtökön Készman József, az intézmény vezető kurátora, hozzátéve: az M0 tere inkább az installatív munkáknak kedvez.

Ez a reprezentatív épületrész régebben kiállításoknak is otthont adott, majd könyvesboltként, a közelmúltban pedig díszteremként működött. A rendezvények azonban nem jelentenek állandó jellegű igénybevételt, így született az ötlet, hogy be lehetne indítani egy külön kiállítás-sorozatot, egyes esetekben összefüggésben a bent látható időszaki nagykiállításokkal – idézte fel.

Készman József emlékeztetett arra, hogy a díszterem a Műcsarnok tizenkét termének egyfajta kezdőpontja, innen ered az M0 elnevezés, utalva egyben arra, hogy az ingyenesen látogatható kiállítóteret a művészettel való ismerkedés terepének is szánják.

Az M0-ban havi rendszerességgel meghatározó kortárs külföldi alkotók, projektek mutatkoznak be; a közeljövőben többek között francia, svájci vagy indiai művészek kiállításainak ad majd helyet a projektgaléria.

A sorozat nyitótárlatán David Cerny két olyan munkájával találkozhat a közönség, amelyek együtt még soha nem voltak kiállítva, ezért kaptak tárgyegyüttesként új címet: Létezés. A díszterem közepén a korábban több helyen is betiltott Cápa című munka kapott helyett: egy óriási akváriumban Szaddam Husszein lemeztelenített, megkötözött teste látható.

Cerny munkája egyértelmű parafrázisa Damien Hirst A halál fizikai lehetetlensége egy élő tudatában című, világhírű művének, amelyben egy valódi tigriscápa úszik formaldehid oldatban – emlékeztetett a vezető kurátor, hozzáfűzve: azon túl, hogy a Cápa kritikai visszautalás Hirst munkájára, rendelkezik egy nagyon komoly politikai, szociológiai töltettel is.

Ezt a cseppet sem békés hangulatot „fejeli meg” az akvárium felé fordított, plafonról lógó négy óriási kézifegyver. A Pisztolyok című alkotás a látogatók belépésekor hangokat is ad, nem lövések dördülnek, azonban így az erőszak érzete némileg oldódik – mondta el Készman József.

Az M0 Létezés című kamaratárlata július 7-ig látogatható.

Forrás: MTI