Tót Endre kiállítás a Nemzetiben

Talpra magyar avantgarde esőálló ideák 1971-1993 címmel április 27-én 17.00-kor nyílik kiállítás a Nemzeti Színház Előcsarnokában Tót Endre Munkácsy – díjas képzőművész munkáiból. A megnyitó után a művész Nagyon speciális örömök /Very special joys retrospektív – 1971 – 2011 című kötetét Alföldi Róbert és Tót Endre mutatják be.

A kiállítást Keserű Katalin művészettörténész nyitja meg.

Tót Endre pályakezdésekor, a 60-as években Magyarországon akkor újdonságnak számító informel festészettel foglalkozott, majd pop- és minimal art műveket készített. 1970-1971-ben szakított a festészettel, és a Nothing/Zéro, Rains és Gladness ideák kibontásának szentelte tulajdonképpen egész későbbi munkásságát.

A 70-es évektől új médiumok tűntek fel művészetében (távirat, képeslap, újsághirdetés, póló, xerox, írógép, film, plakát, graffiti, transzparens, akciók, művészkönyvek stb.). 1971-ben a Párizsi Biennálén már be is mutatkozott friss konceptuális alkotásaival, röviddel ezután a nemzetközi kiállítások rendszeres résztvevője.

A svájci Howeg Kiadó 1974-ben megjelentette Zéro-Post c. bélyegívét, melyek a nemzetközi mail art történetének első művészbélyegei. Művészkönyveivel az elsők között volt jelen Európában, melyek azóta is több kiállításon szerepeltek.

Eddigi életművét összegző két retrospektív kiállításának a címe (Semmi sem semmi, Műcsarnok, 1995; Ki fél a semmitől?, Ludwig Múzeum, Köln) is utal (az új médiák révén) a semmire irányuló művészi programra. Tót Endre munkásságának a hiány / távollét mellett másik domináns programja az önhivatkozásra, az önreprezentációra épülő művek sora (Örülök, ha…, Önarcképek).

Művészetének legújabb, erotikus képein is ugyanazon filozófiai probléma körül mozog: a semmik és a hiányok megjelenítésén.

Tót Endrét a hálózatról szőtt különféle ideái a webművészetben, a digitális médiumban és a hipertextben manifesztálódó művek előfutárává avatják. 2006-ban Munkácsy-díjat kapott.

www.nemzetiszinhaz.hu