Megnyílt a XXXI. Magyar Sajtófotó Kiállítás

2012-ben kevesebb volt a látványos esemény, ez azonban több gondolkodásra sarkallta a fotográfusokat – hangzott el a XXXI. Magyar Sajtófotó Kiállítás megnyitóján. A Magyar Sajtófotó Pályázat nagydíját Reviczky Zsolt, a Népszabadság munkatársa nyerte el Isten veled, Malév! című sorozatával.

DSC_2861

Több mint 460 fotó – köztük a Magyar Sajtófotó Pályázat mintegy 240 díjazott alkotása – tekinthető meg a XXXI. Magyar Sajtófotó Kiállításon, amely csütörtökön nyílt meg a Magyar Nemzeti Múzeumban. Az intézmény főigazgatója szerint a látogatók a legtehetségesebb fotóriporterek által megörökített múlttal, a tavaly megélt pillanatokkal találkozhatnak a tárlaton. Csorba László az ünnepélyes megnyitón emlékeztetett arra, hogy a már hagyományosan a Nemzeti Múzeumban megrendezett kiállítás azt a sajátos kapcsolatot mutatja be, ahogyan a múlt és a jelen összekapcsolódik. „Minden évben azt lehet hallani, hogy a képek egyre erősebbek és egyre durvább arcát mutatják a világnak, de szerencsére a kiállításon nem csak ilyen fotók vannak” – vélekedett az idén látható képekről.

A megnyitó résztvevői megemlékeztek a csütörtök hajnalban elhunyt Matusz Károly fotóriporterről, az MTI volt Győr-Moson-Sopron megyei tudósítójáról. A főigazgató részben őrá utalva elmondta: a modern képkultúra létrehozói nélkül mai életünk nem lenne teljes. Hozzátette, tavaly Hemző Károly-tárlat nyílt a múzeumban, most pedig már tisztelgő kiállítással emlékeznek a közelmúltban elhunyt fotográfusra. Az intézmény a 2013-as Robert Capa-centenáriumot is külön tárlattal ünnepeli idén.

attunes-1914-magyar-nemzeti-leveltar-orszagos-leveltar-lovagterem-muzeumok-ejszakaja-2014-junius-21-foto-volgyes-valeria

Tóth Károly, a kiállítást megrendező Magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) elnöke arra kérdésre kereste a választ, hogy vajon a kiállítási anyag a teljes magyar valóságot ábrázolja-e. Szerinte a 2012-es évben kevesebb volt a látványos esemény, ez azonban „több gondolkodásra” sarkallta a fotográfusokat. A tárlatot megnyitó Kincses Károly fotótörténész úgy vélte, legalább olyan értékes egy tisztességes sajtófotó, mint egy igen bravúros, de nem annyira hiteles kép. „A sajtófotó a hiteles képi tájékoztatás eszköze kellene legyen, és csak másodsorban fotóművészeti produktum; ha ez a kettő találkozik, az isteni szerencse” – hangsúlyozta.

A május 12-ig látható kiállítást hagyományosan a MÚOSZ által kiírt pályázat előzte meg, melyre ebben az évben 253 fotós 7751 képpel nevezett; a pályázat díjait a csütörtöki megnyitó keretében adták át. A 31. Magyar Sajtófotó Pályázat nagydíját Reviczky Zsolt, a Népszabadság munkatársa nyerte el Isten veled, Malév! című sorozatával, az André Kertész Nagydíjjal a szabadúszó Marton Szilviát jutalmazta a zsűri Abortus arteficialis című munkájáért. A legjobb hírképért járó Escher Károly-díjat – Kilakoltatás című fotójáért -, valamint a legjobb kollekcióért odaítélt Munkácsi Márton-díjat Móricz Simon, a Népszabadság fotósa vehette át.

A megyékben dolgozó legjobb fotóriporter Komka Péter (MTVA/MTI), míg a a legjobb 30 év alatti fotóriporter Mohai Balázs (MTVA/MTI) lett. A Hír-eseményfotó (egyedi) kategória első díját Móricz Simon nyerte el Kilakoltatás című fotójával, míg a Képriport (sorozat) kategória legjobbjának Tuba Zoltán (origo.hu) A diáktüntetések éve című munkáját ítélte a zsűri. Az Emberábrázolás-portré (egyedi) kategória legjobb képe Mészáros Csaba (szabadúszó) Sajtot tessék című felvétele lett, az Emberábrázolás-portré (sorozat) kategória első helyén pedig Mudra László (origo.hu) végzett Kerekesszékkel tomboltunk a Szigeten című sorozatával.

A Művészet (egyedi) kategória legjobbjának Czimbal Gyula (MTVA/MTI) Teljes azonosulás című felvétele bizonyult; a Művészet (sorozat) kategória első helyét Kálló Péter (Metropol) érdemelte ki Huszadik Volt fesztivál című munkájával. Illyés Tibor (MTVA/MTI) Risztov című fotójával nyerte el a Sport (egyedi) kategória első helyezését, a Sport (sorozat) kategória idei győztese pedig Kovács Tamás (MTVA/MTI) lett Berki Krisztián olimpiai bajnok című anyagával.

A Természet és tudomány (egyedi) kategória első díját Daróczi Csabának (szabadúszó) ítélte a zsűri Arányok című képéért, míg a Természet és tudomány (sorozat) kategóriában Gergely József (Magyar Szó) Apokalipszis lovasai című munkáját találták az első helyre méltónak. A Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia (egyedi) kategória legjobbja Stiller Ákos (HVG) Megragadt álmok című felvétele lett, a Társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia (sorozat) kategória első díját pedig Kallos Bea (MTVA/MTI) kapta Little Miss című anyagáért. Oroszi Beáta (Ringier Kiadó) „Őrségválltáska” című munkájával végzett a Bulvár, humor (egyedi vagy sorozat) kategória első helyén. Első alkalommal adták át a MÚOSZ által alapított, a tavaly júniusban elhunyt Molnár István laptervező-tipográfus nevét viselő díjat, melynek nyertese Simon José art director, tervezőgrafikus lett.

Kiemelkedő teljesítményt nyújtottak az MTVA/MTI fotóriporterei: Komka Péter, Illyés Tibor, Kovács Tamás, Kallos Bea, Czimbal Gyula, Kollányi Péter, Mohai Balázs és Földi Imre összesen két különdíjat, négy első díjat és további hét elismerést nyertek.

Szintén csütörtökön nyílt meg a sajtófotó kiállítás Tisztelgés Hemző Károly előtt című kísérőtárlata, amely a 20. századi magyar fotográfia tavaly novemberben elhunyt, meghatározó alakjának öt évtizedes pályafutását eleveníti fel. A szervezők közölték, idén ismét kiadták a sajtófotó pályázat évkönyvét, mivel azt tavaly nem sikerült megjelentetni, ezúttal az elmúlt két év anyagával.

Forrás: MTI
Fotó: Völgyes Valéria

A kiállítás május 12-ig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Múzeumban.

 

,