Május után – Olivier Assayas rendező új filmjéről beszélt Budapesten

Az 1970-es években szinte minden francia középiskolás politizált, ennek a generációnak állít emléket Olivier Assayas magyar származású francia filmrendező Május után című mozija, amelyet a Frankofón Filmnapokon láthatott először a magyar közönség. A rendező a díszbemutató alkalmából Budapestre látogatott.

A Május után – amelyet április 4-től országszerte vetítenek a mozik – az 1970-es években játszódik, főszereplői éppen érettségiző középiskolások, akiknek figyelmét nem a tanulás és a felvételi, hanem a politika, a rendőri brutalitás elleni tiltakozás és a baloldali mozgalmak propagandája köti le.

Olivier Assayas az MTI-nek elmondta, hogy a Május után ugyan nem tekinthető önéletrajzi filmnek, de a cselekmény apróbb részleteinek, történeteinek van valóságalapjuk. “A film arról szól, hogy mit jelent egy generáció tagjának lenni” – fogalmazott Olivier Assayas.

A rendező, aki a film forgatókönyvéért a tavalyi velencei filmfesztiválon elnyerte a legjobb forgatókönyv díját, felidézte: az 1970-es években a francia középiskolákban szinte mindenki politizált, főként a baloldali, anarchista ideológiák voltak népszerűek. Ugyanakkor – miként a film főszereplője, a festőnek-filmesnek készülő Gilles – nem tudott azonosulni a kommunisták dogmatizmusával, számára a totalitarianizmusnak minden formája elfogadhatatlan volt.

Olivier Assayas beszélt magyar származásáról is. “Édesanyám 1946-ban hagyta el Magyarországot, közvetlenül a háború után, a kommunista hatalomátvétel előtt” – mesélte, hozzátéve, hogy őt, mivel Franciaországban nevelkedett, már nem köti semmi ide. Magyarországot csak az édesanyja elbeszéléséből ismeri, így afféle fantáziavilágként él benne.

Filmjének főszereplője festőművészi karriert építget – Olivier Assayas szerint képzőművészeti érdeklődését részben magyar nagyapjának köszönheti, Pólya Tibornak, aki festőművész-karikaturista volt Szolnokon. Felidézte: ő maga is festőnek készült eleinte, és mint Gilles-nek, neki is távoli, idegen világ volt a film. Szerinte a film végül happy enddel zárul, hiszen Gilles megtalálja az utat a filmhez, megtalálja a saját művészi önkifejezési formáját is.

A filmet egyébként legközelebbi barátjának, a tavaly elhunyt Laurent Perrin francia filmesnek ajánlotta, akivel sokat dolgoztak együtt. Először épp egy olyan amerikai produkcióban vettek részt, amelyet Magyarországon és Angliában forgattak a hetvenes évek végén.

Olivier Assayas arról is beszélt, hogy életének egyik legkomplikáltabb forgatása volt a Május után a sok tömegjelenet miatt. “A legnehezebb az 1970-es évek hangulatának megragadása volt” – mesélte. Hozzátette, még az idén nyáron leforgatja következő filmjét, amelynek főszereplője Juliette Binoche lesz. A film címe Sils Maria, amely egy svájci kisváros neve.

Forrás: MTI

,