Világzenei csemegék: a Clannad és Natacha Atlas az A38-on

A világzenei színtér két világsztárja is fellép a következő hetekben az A38 állóhajón. Február 16-án a már több mint négy évtizede aktív ír Clannad, két hétre rá, március 2-án pedig a TransGlobal Underground korábbi énekesnője, a brit-szefárd Natacha Atlas ad koncertet.

A kelta muzsika modern világzenei hangzása a Clannad ír családi együttes előadásában vált világhírűvé a hetvenes-nyolcvanas években. A varázslatos vokálokról és fülbemászó dallamvilágról felismerhető stílust a Clannad már több mint 15 millió eladott lemezen terjesztette a világban, 1999-ben Grammy-díjat is kapott a legjobb new age album kategóriában.

A Clanned az észak-nyugati ír partvidékről indult, kezdetben – az első két albumon – a Brennan-fivérek húga, Enya játszott billentyűs hangszereken, mielőtt szólókarriert kezdett, és világhírűvé vált az Orinoco Flow című dallal. A zenekar első sikere a Theme from Harry’s Game volt, sokan tévésorozatok és filmek zenéjéből ismerik a Clannadot (Férfias játékok, Az utolsó mohikán), de dolgoztak a U2 frontemberével, Bonóval is az In A Lifetime című dalban. A csapat zenei világát erősen befolyásolja az ír tradíciókhoz való kötődés.

Az együttesben Ciarán Brennan (nagybőgő, basszusgitár, gitár, mandolin, billentyűs hangszerek, ének), Noel Duggan (gitár, vokál), Pól Brennan (fuvola, furulya, gitár, billentyűs hangszerek, ének), Moya Brennan (ének, hárfa, billentyűs hangszerek) és Pádraig Duggan (mandolin, akusztikus gitár, vokál) zenél. A Clannad 1973 és 1998 között tizenöt albumot készített.

Március 2-án szombaton az észak-afrikai és közel-keleti beütésű elektronikus világzene egyik legnagyobb hatású előadója, Natacha Atlas lép fel az A38-on, két évvel legutóbbi budapesti fellépése után. Bár a brit-szefárd énekesnő gyakran megfordul Magyarországon, a mostani különlegessége, hogy 2013-ban csak három koncertet ad Európában.

A brit apától és szefárd zsidó anyától Brüsszel marokkói negyedében született Natacha Atlast gyerekkorában mind a zsidó, mind az észak-afrikai arab, maghrebi kultúra befolyásolta, hastáncolni is megtanult. Amikor később Northamptonba költözött, a több nyelven beszélő egzotikus szépség helyi rochzenekarokban énekelt. Dolgozott Apache Indiannel, a Public Image Ltd-alapító Jah Wobble-lel, majd az etno-tribal formáció, a TransGlobal Underground tagja lett és majdnem egy évtizeden keresztül dolgozott a csoporttal.

Szólóban első munkája, az 1995-ben megjelent Diaspora óta kétévente készít albumot, első nagy sikerét egy Francoise Hardy-feldolgozással, a Mon amie la rose-zal aratta. Lemezein keverednek az észak-afrikai ritmusok és dallamok, a maghrebi rai, a közel-keleti hatások a kortárs elektronikával, a triballel, a jungle-lal, a drum and basszel.

Natacha Atlas előtt Tóth Evelin és a Méthode Traditionelle melegít be a március 2-i koncerten.

Forrás: MTI