Rekordbevételt vár régi fotókért a Christie’s

Több mint ötmillió dollárt remélnek azokért a régi, egyedülálló fotókért, amelyek többsége a múlt század húszas éveiben készült.

Rekordbevételt, összességében több mint ötmillió dollárt remél tavaszi árverésén a Christie’s aukciós ház azokért a régi, egyedülálló fotókért, amelyek többsége a múlt század húszas éveiben készült.

A hetven kép egy magánkollekcióból származik. Dél-amerikai tulajdonosuk olyan világhírű fotóművészek – köztük Edward Weston, Alfred Stieglitz és Man Ray – alkotásait gyűjtötte össze az évtizedek során, akikre nagy hatással volt a Nyugat-Európán száz éve végigsöprő művészeti forradalom, de alkotásaikkal ő maguk is hozzájárultak a modern művészetek fejlődéséhez.

„Ha valaki ma kívánná létrehozni ezt a kollekciót, a lehetetlenre vállalkozna. A gyűjtemény rendkívüli értéket képvisel… Meggyőződésem, hogy a licitálás során számtalan árrekord fog megdőlni” – vélekedett Laura Paterson, az aukciós ház alelnöke.

Az árverést április 4-én rendezik New Yorkban.

Az aukció egyik fénypontja Edward Weston 1925-ös, Nude (Meztelenül) című fotója lesz, amely szerelmét, Miriam Lernert ábrázolja. Az 1930-as években megsemmisült negatívról csupán két kópia készült, a másik, amelyet az alelnök közlése szerint másképpen vágtak meg, szintén magánkézen van. A nyomat kikiáltási ára 600 ezer dollár.

Man Ray szürrealista, absztrakt fotói közül az egyikre, az Untitled Rayograph-ra 350 ezer dollárnál kezdődik majd a licit. Az amerikai születésű, de élete java részét Párizsban töltő művész a fotózásban új utat teremtő rayográfia – vagy átfogóbb nevén fotogram – nagymestere volt. (A fotogram elnevezés Moholy-Nagy Lászlótól ered, aki berlini évei alatt kezdte kísérleteit a közvetlen fényformálás, fénymodulálás jegyében.) A tárgyakat fényérzékeny papírra helyezte, az egészet megvilágította, majd az eredményt előhívta. A kép a tárgy kísérteties nyomát rögzítette: olyan lett, mint egy lábnyom a homokban vagy egy lenyomat poros felületen.

Ugyancsak világhírű az 1917-ből származó Eagle (Sas) című vortograph, az amerikai fotóművészetet forradalmasító Alvin Langdon Coburn absztrakt műve. Az általa alkalmazott sajátos eljárás lényege, hogy három tükröt helyezett el a fényképezőgép és a felvétel tárgya közé, aminek köszönhetően a fotón kaleidoszkópszerűen jelenik meg a kép.

Forrás: MTI