Várady Róbert festőművész és Caterina Silenzi olasz szobrász kiállítása

Várady Róbert festőművész 20 nagy képét és Caterina Silenzi olasz szobrász 23 művét láthatják szerdától az érdeklődők Budapesten a Várfok Galériában, illetve a galériához tartozó Várfok Projekt Roomban.

Várady Róbert Tér(v)iszony címmel állítja ki a 2011 óta készült munkáit. Legutóbb 2010-ben volt tárlata Győrben, a Városi Művészet Múzeumban. Húsz nagy méretű festményének középpontjába most a tér került: valós és valószínűtlen tereket ábrázol újszerű perspektívában, közeli felülnézetben – mondta el az MTI-nek Kálmán Borbála művészettörténész, a tárlat kurátora.

Magyarázatként hozzátette, hogy a kiállítás képeinek egy részén a festő emberi alakjait olyan perspektívában ábrázolja, amelynek révén a festmény nézőjének rálátást enged embertársaira és helyzetükre. A képeken a lépegető alakok alatti talajt Várady geometrikus vonalhálókkal és rendszerekkel borítja, mintha a felülről érkező hatalom ereje egy megfoghatatlan és végtelen ürességbe ütközne. Hideg színek, steril formák, atomjaira bomlott kapcsolatok, elidegenedés uralják a képeket.

A Projekt Roomban Caterina Silenzi olasz szobrászművész Szüntelen jelen címmel állítja ki 23 különleges alkotását az idei Magyar-Olasz Kulturális Évad hivatalos programja keretében.

Caterina Silenzi Közép-Olaszországban, a maceratai képzőművészeti akadémián diplomázott fotográfia, majd szobrász szakon. Mesterképzős diplomáját Spanyolországban, Bilbaóban szerezte, később Kanadában, Torontóban képezte tovább magát. 2008-ban költözött vissza Olaszországba, Fermo városába, ahol jelenleg is alkot. 2012-ben IDEA című sorozatával, amelyet most a Project Roomban is bemutatnak, képviselte Olaszországot tavaly a Szantorini görög szigeten tartott művészeti biennálén.

Kovács Krisztina művészettörténész, a Silenzi-kiállítás kurátora elmondta az MTI-nek, hogy a tárlat két részből áll: az egyikben a magzatélet ábrázolása látható. A művésznő várandós volt gyermekével, amikor havonta elkészített egy-egy szobrot a magzatról kezdve a 2-szer 2 centiméteres gömbalakútól, darazsakkal körülvéve. A magzatszobrokat hálókba helyezve, mint zárt világot lógatja le a kiállítótérben. Ugyancsak a magzat védelmét jelzi egy tehén medencecsontját körülölelő kar.

Az anyag másik részének középpontjában 2-3 éves leányának, Deának a szobra áll szarvacskával a fején, körülötte pedig a játékszerek, ember-állat alakok, az itáliai reneszánsz mitologikus lényei, faunok, nimfák, szirének. Mellszobrot készített a művésznő magáról és férjéről is. Kerámia alapra nyakig emberi mellkast formázott, a feje helyére vaddisznó-koponyacsont került. A férj egész büsztje embert ábrázol, de a fejre nagy szarvasagancs került.

Caterina Silenzi mázatlan égetett agyagból és az ősi japán raku technikával készített agyagból formázza szobrait. A raku technikával fölrakott szobor a hirtelen hőváltozásra megdermed és megrepedezik, ha például földet szórnak rá, fekete lesz, és így nagyszerűen variálható – magyarázta a kurátor.

Mindkét kiállítás március 2-ig tart nyitva és mindkét kiállítóhelyen február 16-án, szombaton délután tárlatvezetés lesz.

Forrás: MTI