Telt ház fogadta Oliver Stone-t a Puskin moziban

Az alkotó kétnapos kurzust tart a budapesti filmszínházban.

A Puskin mozi két termét is megtöltötték a hallgatók a Magyar Nemzeti Filmalap és a Film.hu moziportál által szervezett Filmíró Mesterkurzuson, amelynek első vendége az Oscar-díjas Oliver Stone volt.

A Tőzsdecápákkal kezdte

Pénteken az 1987-ben készült Tőzsdecápák került terítékre; a film vetítése után a kurzus résztvevői tehették fel a kérdéseiket a rendező-forgatókönyvírónak. Arra a kérdésre, hogyan sikerült egy akkoriban unalmasnak tűnő világról, a tőzsdéről szóló filmet eladni a stúdióknak, Oliver Stone elmondta: ebben elsősorban A szakasz című film sikere segítette.

A filmrendező ugyanakkor megemlítette, hogy akkoriban mások is próbáltak a pénzpiacról filmet készíteni, de egyik sem lett sikeres.

Felidézte, személyes indíttatása is volt a Tőzsdecápákhoz, hiszen édesapja brókerként dolgozott. Megjegyezte: a tőzsde korábban nem volt annyira “vadállati”, mint amilyen a nyolcvanas-kilencvenes években lett. “Apámtól azt tanultam, hogy van etikája a kapitalizmusnak is” – fogalmazott a rendező.

(MTI Fotó: Valuska Gábor)

Szerinte a világ gyorsan változott, a modern tőzsde agresszivitása, mások teljes leigázása sok hasonlóságot mutatott a korábban elkészült forgatókönyvével, a Brian De Palma által rendezett A sebhelyesarcúval, amely a kokainkereskedelemről szól.

“Logikus lépésnek tűnt erről forgatni” – jegyezte meg Oliver Stone. Arra a kérdésre, hogy milyen volt együtt dolgozni Brian De Palmával és Al Pacinóval A sebhelyesarcú című filmben forgatókönyvíróként, Oliver Stone azt mondta, beledolgozta a rendező és a színész ötleteit is. Kitért arra, hogy ez a kevés alkalmak egyike volt, amikor még a forgatás közben is alakult a forgatókönyv.

Részletek a rendező módszereiről

Hangsúlyozta: nem szabad kész forgatókönyv nélkül nekiállni a forgatásnak, mert az számos veszélyt rejt magában; legalább 85 százalékig el kell jutni a könyvvel. A hallgatóság arra is kíváncsi volt, honnan tudja Stone, hogy elért ehhez a ponthoz. A rendező azt felelte, ez saját döntés, de besegíthet a producer és a színészek is.

Több részletet elárult alkotói módszeréről Oliver Stone, akinek 19 nagyjátékfilmje és hét dokumentumfilmje készült az elmúlt évtizedekben. Társírókat alkalmaz, akik segítenek neki, ha elakad. Szerinte mindegy, miről szól a történet, a legfontosabb, hogy olyan film készüljön, amely érdekli az embereket. Mint fogalmazott, leginkább a modern Amerika problémáival szeret foglalkozni filmjeiben, de előfordult, hogy a történelem ragadta meg figyelmét vagy egy olvasmányélménye.

Ez utóbbira példaként a JFK című filmjét említette, hozzátéve, hogy az elnök meggyilkolásának okait maguk is próbálták kideríteni. A kutatómunka során bukkantak a filmben látható további szálakra, amelyek a thriller-érzetet erősítették. Oliver Stone a New York-i Egyetemen tanult forgatókönyvírást, de közben sokat olvasott és írt is. “Évente két forgatókönyvet írtam” – emlékezett. Szerinte a jó forgatókönyv már tartalmazza a vizuális koncepciót, bár gyakori, hogy végül egy másik elképzelés valósul meg.

“Szeretek írni, élvezem az írással járó magányt. Ilyenkor az ember egyedül lehet önmagával” – fogalmazott. A legkritikusabb pontnak az első vágás utáni megtekintést tartja, akkor legtöbbször “öngyilkossághoz közeli állapotba” kerül. Hozzátette: ha a rendező jó vágókat alkalmaz, akkor a végén minden a helyére kerül.

Újravágta a Nagy Sándort

A hallgatóság arra is kíváncsi volt, van-e olyan filmje, amelyen utólag változtatna. Oliver Stone igennel felelt és elmondta: a Nagy Sándor, a hódítót 2004-es bemutatója óta újravágta.

Ezt azzal indokolta, hogy annak idején a korhatári besorolás miatt elsiették a vágást, kikerültek a homoszexualitást bemutató és az erőszakos jelenetek.

Az újravágás során visszatért a forgatókönyvhöz, így egy négyórás, kétrészes film született. Hozzátette: a DVD-értékesítés már sikeres volt az Egyesült Államokban is, míg az eredeti film nem. A rendező szerint sok hasonlóság van A szakasz és a Tőzsdecápák között is, mindkettőben az apaszerepekről van szó. “Nekem is két apám volt, az egyik kemény volt velem, a másik együttérzőbb” – emlékezett Oliver Stone, aki úgy látja, új filmjében, a Vadállatokban is megfigyelhető ez a kettősség.

Stone azon az állásponton van, hogy George W. Bush is hasonló konfliktusra utalt, amikor második apjának Ronald Reagant nevezte meg. Stone ezzel W. címmel forgatott filmjére célzott, amelyet 2008-ban készett az Amerikai Egyesült Államok 43. elnökéről.

A Tőzsdecápák második része a 20th Century Fox felkérésére készült. “Gekkót mindenki szereti Hollywoodban” – jegyezte meg ironikusan Stone a főszereplőről.

Hozzátette: meg sem fordult a fejében, hogy az első részből Bud Foxot is szerepeltesse. Szerinte ez Gordon Gekko története, akit még a börtön sem tört meg, de nem is változott lényegében, csak egy kicsit emberségesebbé vált. Oliver Stone elmondta: a nagy stúdióvállalat semmit sem bízott a véletlenre, a második résznél ők diktálták a “paramétereket”, teljesen kontroll alatt tartották a dolgokat.

Forrás: MTI